Sunday, December 12, 2010

Dari Heart'ty ke Heart'ty

Salamz All! Enrty aku kali neh agak menyentuh perasaan sket kot. Lebih kepada hati dan perasaan seorang perempuan atau lebih kepada kenaluri keibuan. Walaupown aku masih lagi belum bergelar ibu apetah lagi masih lagi belum berkahwin...tapi hati aku tersentuh bila membaca dua pucuk surat ini. Dan ia mengingatkan aku pada salah seorang sahabat aku. Jum kita baca surat neh...mungkin selepas membaca dua keratan surat neh...kita sama2 dapat memahami hati dan perasaan seorang wanita yang bergelar isteri. Jum2

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Salam Dr Hati,

Terima kasih sbb sudi mendengar luahan hati saya.... Akhirnya ada juga yg sudi mendengar luahan hati saya.. Utk pengetahuan Dr Hati, saya juga adalah pendengar yg baik dikalangan rakan2 dan keluarga tp sangat susah untuk mencari pendengar yg baik utk masalah saya.

Dr Hati,

Untuk pengetahuan Dr, saya disahkan mengidap kanser ovari pada tahun 2008. Saya telah menjalani pembedahan membuang ovari pada may 2008 iaitu sebulan sebelum saya bertunang. Saya bersyukur kerana pasangan saya sangat memahami dan kami meneruskan pertunangan kami. Malangnya, pada bulan 11 2008, saya dikehendaki menjalani pembedahan membuang ovari sebelah kanan dan rahim kerana kanser yg saya hadapi di tahap kritikal. Berita itu saya ketahui sebulan sebelum saya mendirikan rumahtangga. Saya dan ibubapa saya sudah berbincang dengan pasangan saya dan keluarganya dan mereka menerima saya seadanya dan sekali lagi saya bersyukur. Saya tetap meneruskan perkahwinan atas permintaan pasangan saya, dan family saya bersetuju kerana mereka tak mau lihat saya putus asa. Terus terang saya katakan, saya amat bersyukur walaupun saya tidak dapat melahirkan zuriat, tp masih ada yg menerima saya.Pada mulanya mmg saya ragu2 memikiran apa yg akan terjadi selepas berkahwin, tp atas pujukan keluarga saya, bakal suami dan keluarganya, saya bersemangat dan meneruskan perkahwinan saya.

Kini saya sudah sihat dan masih dalam pemerhatian doktor. Saya masih bekerja seperti biasa dan hubungan saya dan suami sangat baik. Suami saya tidak pernah menimbulkan soal anak, cuma kami ada berbincang utk mengambil anak angkat.

Masalah saya, setiap kali saya berjumpa rakan-rakan atau saudara mara, mereka kerap bertanyakan soal anak kepada saya. saya sangat tertekan dengan soalan tu. Saya memang menerima hakikat bahawa saya x dpt mengandung, tapi saya x tahan bila org ajukan soalan anak kepada saya. kalau saya boleh mengandung, mungkin saya akan jawab insyaallah, masih belum ada rezeki, tp dlm keadaan saya sekarang, bila org ajukan soalan tu, saya akan rasa org tu seolah2 mengejek2 saya. dh lama saya pendamkan masalah ini, suami saya pon x tau yg selama ni saya memendam perasaan, sbb saya ni seorang yg happy go lucky, masih boleh senyum dan ketawa, tapi sebenarnya saya menangis dalam hati. Saya tak mau beratkan tekanan saya pada suami sbb cukuplah dia menerima saya seadanya, saya x ceritakan pada ibu bapa saya sbb ibu bapa saya dah banyak menangis masa saya sakit dulu. saya nak mereka gembira.




bila tgk facebook, rakan2 saya bercerita pasal anak, letak gamba dengan anak, cukup buatkan hati saya merana..saya betul2 tertekan sbnrnya. Saya x sanggup berpura2 senyum depan semua org dan menangis dlm hati. tolong lah doktor, apa yg saya patut buat utk mengatasi masalah saya.

ya, saya x kuat lagi..x kuat utk melalui semua ni,,,,,


harap dr dpt membantu...

yg benar,




==================================================================

=


Wa'alaikumsalam wbt...

Terima kasih kembali kerana sudi berkongsi masalah dgn DH.

Pertama sekali, DH ingin mengucapkan tahniah kerana saudari merupakan seorang wanita yg sangat tabah & begitu kental semangatnya. Tahniah juga kerana saudari mempunyai suami, keluarga & keluarga mentua yg sangat baik dan memahami keadaan saudari.. Itu tandanya Allah terlalu sayangkan saudari.

Saudari tentu tahu bahawa Allah tidak akan menguji seseorang hambaNya melebihi kemampuan hambaNya itu.. DIA tahu bahawa saudari seorang yg cekal, maka DIA hadirkan ujian 'sakit' kepada saudari. Berkat kesabaran & keikhlasan saudari menanggung derita 'sakit' itu, alhamdulillah akhirnya saudari sembuh malahan diberiNya nikmat kasih sayang yg begitu banyak daripada keluarga, suami dan keluarga mentua saudari.

Lumrah dalam kehidupan ini, setiap pasangan yg berkahwin sudah tentu mahukan anak. Lebih-lebih lagi saudari sebagai seorang wanita yg punyai naluri keibuan yg cukup tinggi, penyayang & DH pasti saudari sukakan kanak-kanak. Perbanyakkan bersyukur pd Allah kerana dikurniakan seorang suami yg penyayang & memahami saudari. Apabila saudari sentiasa memanjatkan kesyukuran kepadaNya, insyaAllah DIA akan tautkan hati suami saudari dgn hati saudari serapat-rapatnya & kasih sayang kalian berdua akan berpanjangan dunia hingga akhirat walaupun tanpa kehadiran zuriat.

Tentang cadangan pengambilan anak angkat tersebut, ia adalah niat yg murni. Tentu akan hadir pelbagai hikmah sekiranya saudari dan suami memelihara seorang anak apatah lagi jika anak itu merupakan anak yatim. Pahala membesarkan anak itu amatlah banyak. Saudari boleh mengambil suntikan untuk menghasilkan susu & diberi minum kpd anak itu kelak. Maka dgn itu, anak itu akan menjadi anak susuan saudari. Samalah ertinya saudari memelihara anak sendiri walaupun ia bukan hadir daripada rahim saudari.

Apabila melihat rakan-rakan mempamerkan gambar-gambar anak mereka, bercerita ttg pengalaman hamil & melahirkan, memang saudari akan terasa. Cara terbaik utk mengatasi masalh itu adalah dgn berkongsi kegembiraan dgn rakan-rakan tersebut. ikhlaskan hati utk turut sama gembira dgn kehadiran anak-anak rakan saudari tersebut. insyaAllah sedikit sebanyak perasaan itu akan pudar. Jika tidak, percepatkan proses pengambilan anak angkat supaya saudari juga boleh merasai nikmat menjadi seorang ibu.

DH nasihatkan saudari banyakkan bersabar & amalkan solat tahajud di sepertiga malam.. insyaAllah ketenangan itu akan muncul. Pedulikan apa jua kata2 yg terbit dari mulut orang di sekeliling saudari. DH faham saudari tertekan dgn pertanyaan mereka. Mulai hari ini, saudari perlu sematkan di dlm hati saudari bahawa "aku seharusnya bersyukur kerana aku masih dipanjangkan nyawa & diberi peluang terus bernafas di bumi Allah ini di samping suami dan keluarga tercinta. Masih ramai pesakit kanser yg tidak bertahan lama dan telah pun pergi menghadapNya. Aku bertuah kerana masih diberi kesempatan utk hidup. Aku tak boleh mudah berputus asa & perjalanan hidupku masih panjang."

Mulai hari ini juga, setiap kali ada pertanyaan dari insan sekeliling, saudari jawablah "insyaAllah" sahaja atau pun "Allah jua yg tahu".. kemudian tarik nafas & senyumlah. Tanamkan dalam hati & sentiasa ingat bahawa "mereka tidak tahu apa yg aku alami.. jadi aku tidak boleh menyalahkan mereka. mungkin mereka ikhlas bertanya & mereka tidak sedikit pun bertujuan mengejekku". mudah-mudahan dgn izin Allah saudari akan tenang.

Satu lagi nasihat DH, saudari tdk boleh sering memendam rasa seorang diri. Kelak akan memakan diri sendiri & akn menjejaskan kehidupan seharian saudari.. Yakinlah bahawa suami saudari merupakan tempat yg paling sesuai utk saudari luahkan masalah & kesedihan saudari. Dia juga merupakan insan yg membuat saudari berasa selamat & saudari tenang bila berada di sisinya.

Nasihat terakhir daripada DH, jgn sesekali tinggalkan solat 5 waktu & jika mampu, setiap lepas solat subuh & lepas solat maghrib amalkan membaca ayat suci Al-Quran. Mudah-mudahan selepas ini saudari akan semakin tenang, insyaAllah.

Salam Sayang ;
DR Hati


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Selepas membaca kedua2 surat neh...hati aku betul2 tersentak. Tak pasal2 jerk pipi aku basah. adoiyai! Sila jgn lembek yerk cik lala oii! Tapi serius beb..aku sedih sgt baca surat kiriman kepada DRHati neh. Betul2 igtkan aku pada sahabat aku yg jugak alami masalah yg sama. Dye slalo jgk call, msg luahkan perasaan dye kt aku. Ape yg mampu aku katakan...hanya suruh dye bersabar. Tenangkan dye. Sebab mungkin setiap ape yg berlaku kt atas kita tuh adahikmahnya. Aku xmampu dan xberdaya nak tolong or bantu dye. Ape yg aku mampu buat hanya tenangkan dye dan sabarkan dye. Sebab perkara2 camneh...kita yg mendengar hanya boleh faham ssebab kita tak alami sepertimana yg kwn aku hadapi neh. Dan nasib aku pown belum lagi diketahui macam mana. Ape yg aku boleh pesan pada kawan aku neh..seperti jugak dr balasan surat DRHati neh juga sama...bykkan berdoa serta sabar atas semua ketentuaNYA. Terima qada'dan Qadar ALLAH S.W.T.

Kepada kengkawan yang lain terutama kaum Hawa...harap korang semua tidak sewenang2nya nak ajukan soalan2 "bler nak ada anak?" kepada orang yg agak2 dah lama berkahwin tapi masih belum dikurniakan cahaya mata. Kalo nak tanya...tanya kat orang yg baru berkahwin. Sebab kita tak tahu apa masalah yg dorang hadapi. Bagi aku, cukuplah tanya sekali dua...tak perlulah tanya banyak2 kali okies.

Okieslah...takat neh jerk dulu pembebelan aku kat entry neh. Harap korang semua faham ape yg cuba aku sampaikan neh...Chiow!

Thursday, December 9, 2010

Tarian Cuti2 1Malaysia 2010

Ahad lepas 6 Disember, awal2 pagi suda bangun. Nama aku dah tersenarai pi "terkinja2" a.k.a berdansa kt Dataran Merdeka. Demam2 pown gagahkan diri pi sana. huhu...
Kalo ikutkan jadual kena ada kat Dataran pkl 5pagi. Tak kuasa aku auh...nak terpacak kt ctu awal2 pagi buta cenggitu. Aku sampai sana pkl 7lebey. Pi register dulu...pastuh amek makanan. Pewot lapo, tp alahai...makan pown rasa pahit. Nasi ayam rasa pahit...adoila. last2 mkn satay jerkla. tuh jerk yg rasa.

Lepas mkn...xjgk start lg. pi carik teh tarik plak. Lepak kt tepi kolam. Start pkl 8.30 xsilap. Dimulakan dengan ucapan Menteri Pelancongan diikuti dengan ucapan Isteri Perdana Menteri. Lepas perasmian...acara tarian dimulakan dengan Malaysia Truly Asia dan diakhiri dengan lagu Cuti2 Malaysia. Tarian cuti2 1 Malaysia tahun neh ada tambahan 1lagi tarian baru iaitu Elemen Siam. Tarian2 lain ada ubah sket2 jerkla. Aku xpenah pi training pown...hentam sajerkla. hahaha. Asalkan dapat keluar peluh. Aku juin satu round jerk. Pastuh aku terus balik. Maleh nak tunggu .cabutan bertuah dan acara2 lain yg telah dijadualkan. Ahad tuh byk program lain. Kenduri...kenduri...dan kenduri...tuh jerkla koje aku...xderk mende lain dah. haha
Tgk jerkla gambo2 kt bwh neh...yg cuwn xbrp nak cuwn sgtla...blehla tahan...kahkahkah =p


selenger...!
Staff BTeP yg paling awal datang. Cmerlangkan kami? hahaha

Tak saba nak menari kew Fana? Terjuper laks mmber aku sorg neh dr JPM
Bersama dengan dua "pelancong sesat" sorang dari India sorg lagi dr Burma. hahaha

Tuesday, October 26, 2010

[hati] seorang WaniTa



Jika seorang wanita itu menangis di hadapanmu,
Itu bererti dia tak dapat menahannya lagi.

Jika kamu memegang tangannya saat dia menangis,
Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.

Jika kamu membiarkannya pergi,
Dia tidak akan pernah kembali lagi menjadi dirinya yang dulu.
Selamanya….

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Kecuali di depan orang yang amat dia sayangi.
Dia menjadi lemah.

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Hanya jika dia sangat menyayangimu,
Tiada lagi rasa egonya,

Lelaki,
jika seorang wanita pernah menangis kerana dirimu,
Tolong pegang tangannya dengan pengertian.
Dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu.

Lelaki,
jika seorang wanita menangis keranamu.
Tolong jangan mempersiakannya.
Mungkin kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.

Saat dia menangis di depanmu,
Saat dia menangis keranamu,
Lihatlah matanya….

Dapatkah kau lihat dan rasakan sakit yang dirasakannya?
Fikirkan….
Wanita mana lagi yang akan menangis
dengan murni, penuh rasa sayang,
Di depanmu dan kerana dirimu..

Dia menangis bukan karena dia lemah
Dia menangis bukan kerana dia menginginkan
simpati atau rasa kasihan.
Dia menangis,
Kerana menangis dengan diam-diam
sudah tidak mampu bagi dirinya,

Lelaki,
Fikirkanlah tentang hal itu.
Jika seorang wanita menangisi hatinya untukmu,
Dan semuanya kerana dirimu.
Inilah waktunya untuk melihat apa yang telah kau
lakukan untuknya.

Hanya kau yang tahu jawapannya..
Pertimbangkanlah, kerana suatu hari nanti
Mungkin akan terlambat untuk menyesal,
Mungkin akan terlambat untuk mohon ‘MAAF’!!



~fahamilah, jagailah dan hargailah hati seorang wanita wahai lelaki~

Sunday, October 17, 2010

~for the rest of my life~




For The Rest Of my Life - Maher Zain


I praise Allah for sending me you my love
You found your home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And there is a couple words I want to say
Chorus:
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you...loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

I know it deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together in Jannah
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

I know that deep in my heart..

Tuesday, September 28, 2010

~Kasih tak Kembali~

Monday, September 6, 2010

[my] 1st KadRayer

Korang ada dapat kad raya tak tahun neh? hahaha..bunyik cam blagak gler ek? Macamla dpt byk sgt kad raya...igt artis kew? hahaha. Tahun neh rasa carta cam sama cam thn lps. Dapat 2 jerk kad raya. hahaha... Ape bleh buat...xramai peminat. hakhakhak.


Aku juz nak kungsi ke hepy an aku...sbb dpt kad raya pertama tghari smlm. Dari sape? dari rakan alam maya aku...Kenal kat Dunia Blog, diteruskan ke FB dan jugak YM. Korang tgk lew kad yg dye bg...sgt chunel. mmg kad alam maya toi lew...hehe



Kadneh dilayangkan oleh Cik Dina neh link blog dye >>> Dina . Pomot sket...eheh! Terima kasih yerk. Dan ini adalah kad pertama yang aku dapat setelah dkt sebulan puasa. hahaha...nampak sgt aku xglemer...populariti dah menurun...dah xderk sape nak bg kadraya kt aku. hahaha...xpelew...at least ada gaks 2 keping kad raya yg aku terima. ngeh2!

Rasa2nya dua2 kad sampai pada masa yg sama kot...cuma kad yg sampai kt tapak tangan aku yg neh la...sbb dpt kt opis. Yang satu lg sampai kat rumah. Tapak tangan mak eden lew yg timer...bab neh den xbrp nak gomar neh...mak den bukak kad raya den. hahaha...xpelew...sebbek bkn posmen yg bukak...kalo posmen yg bukak...maw patah hati posmen tuh...wahkakakaka...perasan gler! Papepown...kedua2 kad yg diberi adalah istimewa bg aku sbb masih igt kt aku yg xberapa nak glermer neh. Eheks! Timer kasey banyak2 yerk! =) Muah3! hahaha

Wednesday, August 11, 2010

Salamz Ramadhan

Salamz satu dunia! hehe (perasan jerk satu dunia baca blog aku neh ek? haha) Masih belum terlambat lagi rasanya nak ucapkan selamat menjalani ibadah puasa 1431 Hijrah kepada seluruh umat Islam di dunia. Salamz Semoga Ramadhan kali ini adalah lebih bermakna, diberkati dan dirahmati oleh Allah S.W.T.Ramadhan Al-mubarak!


INFO - PUASA

Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.

Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya.

Niat puasa Ramadhan

Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam bahasa Melayu atau apa-apa bahasa yang kita fahami. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran.

Lafaz niat

Lafaz setiap malam. Niat ringkas:

نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.
Lafaz lengkap:

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ أَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

• Sebenarnya bangun untuk bersahur itu sudah dikira berniat untuk berpuasa.
Lafaz niat puasa Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:

Lafaznya:

نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

• Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.

• Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:

“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.

Waktu berniat

Waktu berniat bermula daripada terbenam matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu Subuh). Oleh itu, bolehlah dilakukan niat puasa pada mana-mana bahagian daripada waktu tersebut, walaupun semasa berbuka.

Puasa Wajib

1. P1uasa di bulan Ramadhan merupakan salah satu daripada Rukun Islam. Syariat puasa Ramadhan difardhukan kepada umat Muhammad s.a.w. pada tahun ke-2 Hijrah. Makanya, wajiblah ia dilakukan oleh semua orang Islam.
2. Puasa Kifarah.
3. Puasa Nazar.

Puasa Sunat

Hari-hari berikut disunatkan berpuasa bagi umat Islam:

1. Puasa enam hari pada bulan Syawal
2. Puasa pada Hari Arafah pada 9 Zulhijjah
3. Puasa pada Hari Asyura pada 10 Muharam
4. Puasa pada Hari Isnin dan Khamis

Puasa Haram

Rencana utama: Tempoh haram puasa

1. Puasa pada Hari Syak pada hari 30 Syaaban
2. Puasa pada Hari Raya Aidil Fitri pada 1 Syawal
3. Puasa pada Hari Raya Aidil Adha pada 10 Zulhijjah
4. Puasa pada Hari Tasyrik pada 11, 12, 13 Zulhijjah
5. Puasa perempuan haid & Nifas
6. Puasa sunat seorang perempuan tanpa izin suaminya
7. Puasa bagi orang yang bimbang berlakunya mudharat ke atas dirinya kerana berpuasa
8. Puasa untuk orang lain dan yang ghaib serta tidak diniatkan kepada Allah SWT


Syarat wajib puasa

Orang-orang Islam yang memenuhi syarat-syarat di bawah ini diwajibkan berpuasa pada bulan Ramadhan:

• Berakal/waras
• Baligh (cukup umur)
• Mampu/tidak uzur.


Syarat sah puasa

Manakala syarat puasa itu diterima di dalam Islam (sah) ialah:

• Orang Islam
• Berakal - tidak sah jika gila atau kanak2 belum mumayyiz
• Suci daripada haid dan nifas
• Dalam waktu yang dibolehkan berpuasa, iaitu bukan dalam tempoh haram puasa.

Rukun puasa

Rukun puasa ada dua, iaitu:

• Berniat pada malam harinya
• Menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam matahari.

Sunat puasa

Perkara-perkara berikut disunatkan ketika berpuasa:

• Makan sahur serta melambatkannya
• Menyegerakan berbuka dan sunat berbuka dengan buah kurma atau benda-benda yang manis atau air
• Menjamu orang-orang berbuka puasa
• Memperbanyakkan ibadah dan berbuat kebaikan.

Perkara yang membatalkan puasa

Manakala perkara-perkara berikut akan membatalkan puasa jika terjadi:

• Makan dan minum dengan sengaja walaupun pada nilaian dan kadaran yang sedikit pun,seperti memakan saki baki makanan kecil yang terlekat pada celah gigi dan lain-lain lagi.
• Muntah dengan sengaja
• Bersetubuh atau keluar air mani dengan sengaja
• Keluar darah haid atau nifas
• Gila (hilang akal)
• Pitam(termasuk pengsan) atau mabuk sepanjang hari.
• Merokok disiang hari.(Termasuk menghisap ganja atau dadah)
• Murtad (keluar dari Islam)
• Memasukkan sesuatu ke dalam rongga terbuka seperti menyembur pewangi atau menyegar mulut dan sebagainya.Larangan ini tidak termasuk memasukkan air atau udara kedalam rongga terbuka kerana ingin berwuduk atau melegakan kesakitan dan ketidakselesaan pada rongga(dengan syarat air tersebut tidak diminum atau ditelan dengan sengaja).

Mereka yang diizinkan berbuka

Terdapat kelonggaran (harus) kepada golongan yang berikut untuk berbuka:

• Orang yang sakit .
• Orang yang berkerja buruh.
• Orang yang dalam musafir (perjalanan).
• Orang tua yang sudah lemah.
• Orang yang hamil dan ibu yang menyusukan anak.

Doa buka puasa

اللهم لك صمت وبك امنت وعلى رزقك أفطرت

Ya Allah, Aku telah berpuasa untuk Kau dan pada Kaulah aku mempercayai dan aku membuka puasa dengan apa yang Kau berikan

Tingkatan Puasa

Imam Abu Hamid al-Ghazali dalam bukunya Ihya al-'Ulumuddin telah membahagikan puasa itu kepada 3 tingkatan:

1. Puasanya orang awam (shaum al-'umum): menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan dan minum.
2. Puasanya orang khusus (shaum al-khusus): turut berpuasa dari panca indera dan seluruh badan dari segala bentuk dosa.
3. Puasanya orang istimewa, super khusus (shaum al-khawasi al-khawas): turut berpuasa 'hati nurani', iaitu tidak memikirkan sangat soal keduniaan
Pembahagian di atas memberikan umat Islam ruang untuk berfikir dan menelaah tingkat manakah mereka berada.

Kerugian meninggalkan puasa Ramadhan

Pahala puasa Ramadhan amat besar. Orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja, bukan saja telah melakukan satu dosa besar, bahkan dia mengalami satu kerugian yang amat besar, satu hari puasa yang ditinggalkan tersebut tidak boleh ditebus dengan apa jua cara, tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidupnya. Ini jelas sebagaimana sabda Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam: Maksudnya: “Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (uzur syarak) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat menggantikan puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup.” (Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah).

Saturday, July 31, 2010

Think...Think...Think...Thinking of You!

Terdengarkan lagu dibawah neh kat SuriaFM masa dok kemas2 baju dalam almari tadi. Terkasima seketika (cewah...ayat xbleh blah...terkasima kunun! :p buwek!) mendengarkan sebaris liriknyer...sebab waktu itu aku sedang memikirkan seseorang yang xderk depan mata aku dan membuatkan aku berpk yg bukan2 (Ya Rabbi! tolong aku supaya jgn pk yg bukan2 ok) Memang pada dasar...aku relakan jerk...tp, dalam ati aku sape taw? huhu... Cuba tenangkan ati sendiri dan pujuk ati sendiri supaya tidak berpk mender2 yg xpatut di pk kan...Percaya dan mempercayai itu penting. Pujuk lg...aku sudah percaya...tp, jgn ambil kesempatan atas kepercayaan yg aku berikan tuh suda la ek! Lagu kat bawah neh dah menggambarkan perasaan aku terhadap kamu. Aduh! Berjiwangankah aku sikalang neh? huhu...tulun!!! Anda yg baca entry neh tolong jgn geli yerk! Kalo rasa geli...beh bek gi jauh2...kang tercicir laks muntah anda itew! hahaha :p






JATUH CINTA by TiTi KaMaL

Jatuh cinta berjuta rasanya
Biar siang biar malam
Terbayang wajahnya

Jatuh cinta berjuta rasanya
Biar siang biar malam
Terbayang wajahnya

Jatuh cinta berjuta indahnya
Biar hitam biar putih
Manislah nampaknya

Dia jauh aku cemas tapi hati rindu
Dia dekat aku senang tapi salah tingkah
Dia aktif aku pura-pura jual mahal
Dia diam aku cari perhatian
Oh repotnya

Jatuh cinta berjuta indahnya
Di pandang di belai amboi rasanya
Jatuh cinta berjuta nikmatnya
Menangis tertawa karna jatuh cinta
Oh asyiknya

Dia jauh aku cemas tapi hati rindu
Dia dekat aku senang tapi salah tingkah
Dia aktif aku pura-pura jual mahal
Dia diam aku cari perhatian

Dia jauh aku cemas tapi hati rindu
Dia dekat aku senang tapi salah tingkah
Dia aktif aku pura-pura jual mahal
Dia diam aku cari perhatian
Oh repotnya

Jatuh cinta berjuta indahnya
Di pandang di belai amboi rasanya
Jatuh cinta berjuta nikmatnya
Menangis tertawa karna jatuh cinta

Oh asyiknya
Oh asyiknya
Oh asyiknya
Oh asyiknya

Semurni Kasihmu Sesuci Kasihku

Hehe...Pernah dengar lagu neh? Pakcik2 dan makcik2 yang baya2 mak pak aku tuh...mesti penah dengar punyer lagu neh. hehe. Neh lagu lama zaman 80-an. Lagu nyanyian Zaleha Hamid duet bersama Aziz Ahmad. Aku sendiri pown tak kenal sape. hahaha. Tapi yang pastinyer aku sker dengar lagu neh. hahaha. 1st tyme dgr lagu neh masa tgk drama kt tv1 dulu...dah lama dah...aku igt lagi citer tuh pelakon dye Wtie Elite dengan Zulhuzaimi. Citer tuh klakasket...sbb ada nyanyi2 ala2 industan...tapi depa dok berangan la...mmg lawak! Kat drama tuhla aku terdengarkan lagu neh... Jenuh jugakla search kt tenet cari sape nyanyi lagu neh...ape tajuk...xjuper...tnyer kt mak ngan abah aku pown depa xigt sape nyanyi. Siap salah bg jwpn...aku carik kt tenet pown xjuper...da lama aku carik...baru la neh dapat. hahaha... Dapt taw pown baru2 neh...kebetulan tgh dok lipat kain neh...dgr SinarFM. Ha...radio lagu lama2 tuh la...yg slalo dok pasang lagu2 retro dolu2 tuh...hehe...Ha! barula taw sape nyanyi..dan ape tajuk. Dan2 tuh jugak selesai lipat kain...on lappy connect tenet...carik! hahaha. Bukan apa...kang lupa laks tajuk...udahla panjang tajuknyer...gler xgler aku neh? wakakakakaka

Huish! Sakanla dok dengaq lagu neh ulang2 sampai lebam arr bijik mata. hahaha :p mak pak aku pown dok dengaq skalik dok nyanyi2 sama neh...hahaha. hadoila!

Kalo korang nak taw. Aku neh ada satu tabiat n hobi yang org2 muda cam aku neh (muda kew lg? bley arr...hahaha) xpenah minat. Lorh...xperasan kew? Aku neh sker dgr lagu2 lama...hahaha...yang spatutnyer org2 zaman cam aku neh patutnyer minat arr lagu hip hop kew..rnb ker indie ker...sumer2 tuh aku minat jugak...tapi lagu2 lama cam 70an 80an 90an mmg aku minat. 60an pop yeh yeh tuh bley arr...minat sket2 jerkla hahaha...tp lalo lagu2 zaman 50an tuh yg sore dye kecik2 halus2 tuh...sory la ok! mmg xlalu nak dgr...maw aku muntah ijo! hahaha buwek! :p

Okiesla...marila kita layan lagu neh sesamer...sessape yg xminat tuh...sila abaikan dan totop tinger ok. hahaha :p




Bertiup sang bayu senja
Burung terbang ke sarang
Tanda matahari hilang
Cahaya dibumi

Bertambah indah suasana
Pungguk bertemu bulan
Hilang segala duka
Masa remaja

Sejernih embun sesegar pohon
Segar lagi cintaku padamu
Sesayup awan setinggi gunung
Tinggi lagi harapan padamu

Apa benar begitu
Bulan kan terbit tinggi
Cahaya menerangi alam
Luas semesta

Kalau begitu tuan
Kuserah hati ini
Jangan kau bimbang lagi
Kau kasihku

Saturday, July 17, 2010

aku [rindu] [sayang] kamu

Dari [aku] untuk [kamu]





Siang dan malamku kini menjadi satu
Terasa sedihku bila tiada mu
Apakah ini dinamakan cinta oh
Menjadi aku yang punya

Apakah kau dah tak sepertiku
Rasa hari-hariku tak menentu
Bagaikan lilitan terikat di jantungku
Terasa sungguh

Aku rindu sayang kamu
Matamu aku cinta kepadamu
Sayang kamu

Apakah kau rasa sepertiku
Rasa hari-hariku tak menentu
Bagaikan lilitan terikat dijantungku
Terasa sungguh

[InI sAhAjA yAng mAmpU AkU bUktIkAn]

hehe...*wink*wink*

Thursday, July 15, 2010

Dari [kamu] untuk [aku]





Yang Terbaik-Marsha


Ku selalu memikirkan tentang kita
Apa pun yang harapan yang dikejar
Kerna aku masih penuh rasa ragu
Melihat kau seperti tak bersungguh

Jika kau mencinta
Berikanlah ku rasa
Diriku dah berikan yang terbaik
Dan bukannya nak mengungkit
Siapa benar siapa salah
Siapa menang siapa kalah
Dah berikan yang terbaik
Memaksa hati merisik
Mungkin kau bukan teman hidup
Yang terbaik untukku

Memang benar ku amat mencintai mu
Dan harapkan di sana pun begitu
Tetapi kau tak luahkan perasaan
Apa lagi memberikan ku kasih







Karena Ku Cinta Kau-BCL


Jika ada yang bilang ku lupa kau
Jangan kau dengar
Jika ada yang bilang ku tak setia
Jangan kau dengar

Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau

Jika ada yang bilang ku tak baik
Jangan kau dengar
Jika ada yang bilang ku berubah
Jangan kau dengar

Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau
Kau

Saat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau rindu aku juga rasa
Ku tahu kau slalu ingin denganku
Ku lakukan yang terbaik yang bisa ku lakukan
Tuhan yang tahu ku cinta kau

Jika kau tak percaya pada ku
Sakitnya aku
Jika kau lebih dengar mereka
Sedih hatiku
Banyak cinta yang datang mendekat
Ku menolak
Semua itu karena ku cinta kau
Kau

Saat kau ingat aku ku ingat kau
Saat kau rindu aku juga rasa
Ku tahu kau slalu ingin denganku
Kau tahu ku juga ingin denganmu
Ku tahu kau slalu ingin denganku
Ku lakukan yang terbaik yang bisa ku lakukan
Tuhan yang tahu ku cinta kau


[thAnx A lOt!] ^_^

Wednesday, July 14, 2010

Lagu Wajib

Aloha! suda lama daku tidak mencoret disini. Tidak ada topik best lorh maw diciterkan..tarak idea. huhu...tag pown tarak org maw bg. huk3. Arineh maw kungsi lagu pebret a.k.a lagu wajib tyme g karok. hahaha... lagu jiwang sket la tapi...layan jerkla ek...mana taw pasneh kalo g karok xtaw nak nyanyi lagu ape...leh arr nyanyi lagu neh...hehehe



Semoga Abadi (MISHA OMAR)

Kau datang bagaikan mimpi
Kau hadir daku sedari
Sekian lama kunanti
Kau di sini

Mungkin kehendak Ilahi
Segalanya kujalani
Biar lelap tidurmu
Dipelukku

Cinta ini
Kupersembahkan
Setulus hati kasih
Kepadamu
Seandainya engkau mengerti
Hanya kau kumiliki
Dalam hidupku

Kasih sayang ini
Semoga abadi
Kan kubawa sampai akhir nanti

Monday, June 21, 2010

I-CITY

Disebabkan ari jumaat lps ms g uptown cekda xjuin. Jdnyer kami kuar keesokan malamnyer tp bkn bertiga jerk…berempat sbb dak kechik si meera tuh amw juin skaki.heh! Kami g ke I-City Shah Alam. Da lama dah aku niat nak g ctu…br kali neh tercapai. Hehe… Sebenarnyer xtaw tempat tuh ktner sebenarnya…juz dapat gambaran dari kengkawan opis aku yg da pegi…so, aku taw arr jalan nak menghala kesana. Sekali lg aku jd GPS kepada kengkawan aku neh…hahaha…Jadi petunjuk jalan jerk…tempat tuh cari sesame…men redah jerk! Hahaha
Agak jauh jgkla dari tempat tinggal kami. Eheh. Tempatnyer betul2 sebelah federal highway jalan nak menghala ke UiTM Shah Alam dan bebetul sebelah tol. Jangan risau…sbb ada signboard tulis I-CITY kat Federal Higway tuh…so, ikut jerk signage tuh yerk…Konpem takkan sesat cari jalan pulang…hahaha

Kitorg gerak dari KL pkl 9.30…sampai sana pkl 10lebey…Jammed ms nak masuk simpang I-City tuh jerk…pastuh tyme nak carik parking…tuh jerkla…base arr parkingnyer xbrp proper agik…tp kena byr sengget taw. Eheh! Lupa laks nak gtaw…masuk ke I-City neh wat masa neh tidak dikenakan bayaran atau erti kata lain FOC. Keh3! Tapi dgr2 citer…kemungkinan masa akan dtg kalo nak masuk akan dikenakan bayaran…berapa tuh…xtawlew plak. Huhuhu


Apa yang menarik kt I-City? Yang menariknya aku tgk…juz lampu2 jerkla…bkn lampu2 base taw…tapi pelbagai jenis lampu pelbagai bentuk, ada bentuk pokok, haiwan, burung merak, bunga api pown ada, kaktus…lg ape agik ek? Adeh…xtertaip aku dah…huhuhu. Tapi tempat neh memang sesuai untuk bergambar la…sebab cantik dengan kilauan lampu2nyer yg indah…cewah! Hehhe…
Masa dok sakan bergambar…terserempak dgn dak opis la plak…sebbek tarak perasan aku…hahaha. Rupa2nya jgk opismate satu bhgn dgn aku pown dtg cni jgk hari yg sama. Hahaha…sebbek tarak juper…kalo x, kantoi arr…dah arr wat aksi2 terlampau kt sini…hahaha.


Macam2 pose dah kami wat…pastuh, ntah macam mana tengah dok jln2, ttiber ternampak banner bendera negara2 yang masuk World Cup. Start dari Switzerland arr…Makcik penyokong Swiss. Adehla! Pastuh aku laks cari Germany, juper! Hahaha. Turn Cekda ngan dak kechik laks cari Italy ngan Argentina. Tyme neh aku dah saket kaki dah…dah arr pakai selipar…kalo pakai sport shoes leh tahan agik. Ampeh! Juper arr Italy, Negara fanatic si Cekda. Budak Kechik si meera frust arr jgk sbb xjuper Argentina. Hahaha…gelak sama dye. Sunguh2 dye cari. Tak juper. Kami wat keputusan balik jerkla. Kahkahkah…kesian dak kechik neh. Dah arr mak pak jauh blk kampong tinggalkan dye..hahahaha. Tengah dok berjalan2 nak balik., ternampak banner England. Adoi, budak kechik neh ternampak la plak banner Argentina. Hahaha…punyerla jauh berjalan nak cari Argentina punyer pasal..rupa2nya kt blah depan jerk. Sajer jerk nak bg kaki aku saket. Ampes! :p
Selesai bergambar dengan banner World Cup memasing…kami gerak balik la. Tapi sebelum balik tuh, ada satu insiden berlaku la plak. Tayar keter Cekda pancit. Adush! Sebbek ada makcik…dye arr terror bab2 pomen neh. Eheh! Tapi, tgh dok berusaha nak bukak tayar…ada laks motor2 lalu. EJjek2! Macam ampes! Last2 dak2 tuh patah balik tolong kitowang. Ngeh2! Depa keje jaga parking kt ctu. Timer kaseyla adik2 yerk! (rasanya bukan abg2 or bapak2 kowt) hahaha :p


Selesai operasi menukar tayar…kami pown balik lew ke rumah…sebab suda pkl 1pagi. Huhuhu.Gler ah merayap. Tak hengat nak balik rumah ke weih!!! Kikikiki… Ala…bukan slalo pown…ada arr 1 2 3 4 5 6 7 8 9 kali kowt? Hak3! :p Suda2…jgn melayan kemerepekkan daku ini…mari layan gambar yg agak bykla jgk…rasa cam nak buh sumer jerk dalam neh…hahaha


burung merak

neh pose model tak bertauliah...(sila jangan tiru aksi ini) hehe


dah takderk keje...tembok pown kami nak panjat. (aksi ini adalah dilarang sama sekali) hahaha

pekebendernyer neh ek? hehe


Selamat Hari Raya! hahaha


wif budak kechik (meera)

wif cekda

wif makcik
Kamila penyokong fanatik World Cup~bergamba jerk lebey...poyos jerk! hahaha

Peace to Germany!

Wednesday, June 16, 2010

Seakan Menguji

Pernah dengar lagu neh tak? Aku rasa cam pernah dengar dulu...tapi xberapa igt la plak. Tiba2 semalam tertarik minat laks kat lagu neh kat FB salah sorang member aku neh. Dye upload lagu neh kt wall dye. Besh plak layan...sentimental gitew. layan jerk dgr...tgk lirik dye pown besh gaks...hehe...Dulu sker dgr lagu Amuk neh...lagu Matahari, Jernih. Lagu Seakan Menguji neh pown besh gaks...sker banget! Timer kasey lew kwn aku yg upload lagu neh kt wall dye dan wat aku tertarik sama..eheh! Jum nyanyi sama2 jum! hehe



Betapa Getirnya Rindu
Yang Kau Kikis
Tak Terhakis Di Persisir Hati
Walaupun Hujan
Menimpa Sahara
Tak Mungkin Hilang
Panas Di Bumi

Dahagalah Musafir
Mengejar Realiti Duniawi
Kiasnya Pujangga
Hamparan Penuh Suci Niatnya

Getar Jari Jemari ku Tahan Jua
Menggenggam Bara Hingga Menjadi Abu
Luka dan Pedih Amatlah Berbisa-bisa
Hanya Kesabaran Penawar Sejati

Pengorbanan Adalah
Satu Kemestiannya
Dalam Hidup
Walaupun Kau Diriku
Seribu Keresahan
Di Mimpi

Cinta Bagaikan Bebayang
Makin Diusir Semakin Hampir
Apa Yang Kita Impikan
Tak Semuanya Menjadi
Datangnya Seakan Menguji

Thursday, June 3, 2010

Lagenda Budak Setan


Salamz all! Korang penah tak baca novel Lagenda Budak Setan hasil penulisan Ahadiat Akashah? Aku ada lah salah seorang peminat novel beliau. Memang best! Suka sangat aku baca...ada lagi satu novel beliau yang aku sker baca...tajuk JOY. Novel neh pown best...kalo wat filem pown mesti besh! eheh!

Wah...hari pertaman tayangan aku dah pi tgk dah citer neh kt TGV KLCC. Panggung penoh. Dok depan skalik laks tuh....adoila sebbek arr blah tepi...xderk arr saket tengkuk sgt...huhuhu Gi plak dgn kazen aku dgn adeq aku...duduk plak asing2...aiseh! Tak kira arr...janji dpt tgk citer neh...hehe
Memang tangkap leleh toi arr citer neh...baik baca novel dye...tgk filem pown tangkap leleh jgk...ntah brp round ntah aku nanges tgk citer neh? tak igt scene yg mana...tp yg aku igt masa last skali Ayu mati tuh...Si Azmi (Que Haidar) dok nganges2 menyesal la kunun...nyampah toi! Memang basah arr tudung aku...hahaha..gler touching sengsorang...sebbaik org sebelah xperasan...hehehe

Ape yang aku bleh tafsirkan serba sedikit tentang jalan cerita Lagenda Budak Setan(LBS) neh...Dalam menjalinkan sesuatu hubungan tuh...perlulah ada kesetiaan. Kesetiaan cinta antara Kasyah dan Ayu. Bayangkanla Kasyah tuh kena wat projek amali dye kt tmpt lain dan mengambil masa bertahun, si Ayu masih sanggup tunggu dan setia pada Kasyah. Walaupown mak si Ayu neh paksa dye kawen dgn Ex-Boipren dye si Azmi seorang yang curang, panas baran, kaki pukul bla bla bla...:p Selepas berkahwin pown...Ayu still setia pada Kasyah..sampai dye kena pukul dengan laki dye yang macam lahant tuh....Eiii....geram!

Diatas kesetiaan itu jugakla...dorang dipertemukan semula tapi dalam situasi yang berbeza...Macam2 dugaan yang dorang tempuh..Dan disebabkan kesetiaan jugakla...mereka akhirnya berkahwin. ( i like) hehe walaupown endingnyer mereka berpisah juga kerana Ayu meninggal dunia semasa melahirkan puteri sulung mereka...Berakhirlah BAB 1...(maybe ada Lagenda Budak Setan 2 neh...) eheh!



Lagu tema LBS neh pown best jugak...tajuknya BILA CINTA. Ada dua versi...satu penyanyi lelaki (Gio) dan satu lagi penyanyi perempuan (Fili). Memang best lagu neh...muzik sentimental leh meleleh airmata...bernanah tinger dengar...hehehe. Jum dengarkan OST LBS neh sesamer...LayanzzZZ...!!!


OST Lagenda Budak Setan

Bila cinta kini.
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu

Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi
Tinggalkanku

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku memilih
Cinta yang fana

Perginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan

Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan
Dalam harapan




Saturday, May 22, 2010

Kebahagiaan Dalam Perpisahan

Jum Layan Lagu neh...Juara AF8-Shahir. Aku suda jatuh chenta sama ini Shahir lorh...(leb leb leb) *wink*wink* Menusuk ke kalbu toi sore dye..isk! hehehe (^_^)


Tak perlu ucapkan sepatah kata
Kerna lantang terbaca dari muka
Kau dan daku sudah tiada
Keserasian di jiwa
Mungkin magisnya sudah hilang

Tak perlulah kita mencuba lagi
Betulkan kesilapan perhubungan ini
Bila setiap perbincangan
Menjadi perbalahan
Manakah agaknya cinta kasih

Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum
Bunga yang layu pada musim luruh
Yang dulunya mekar di sinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugur

Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan

Usah titis air mata kau tangiskan
Ku dah cukup menampung selautan
Begitu lama ku pendam
Tapi hanya berdiam
Kerna cuba menafi realiti

Wednesday, May 19, 2010

Jadilah orang yang disenangi!

Sesiapa sahaja tentu suka jika dirinya disukai dan disenangi rakan-rakan, keluarga dan masyarakat sekeliling. Mungkin beberapa panduan di bawah dapat memberikan anda tips untuk menjadikan diri anda disenangi dan disukai. Cuba amalkan! (aku pown nak amalkan neh...hehehe) InsyaALLAH...:-)

1. buangkan ego diri yang menjadi pemisah bermesra dengan orang lain. Rasakan diri kita dengan orang lain adalah sama sahaja. Cara ini memudahkan kita berkomunikasi dengan baik.

2. usahakan supaya orang lain berasa dirinya penting. Keinginan menjadi orang yang penting meruapakan sifat semulajadi manusia dan rangsangan yang paling berkesan pada sifat manusia. Antaranya, setiap orang ingin supaya kata-katanya dipertimbangkan dan dihargai; setiap orang mahu dirinya dianggap penting dalam sesuatu lingkungan, walaupun kecil dan setiap orang ingin mendengar penghargaan yang tulus ikhlas.

3. jika berbuat kesalahan dengan orang lain, jadikan sikap meminta maaf sebagai amalan, sekalipun orang yang disalahi itu anak kita sendiri; “Maaf, ibu terpijak kaki Along” atau sebagainya. Secara tidak langsung amalan ini akan mendidik diri bersopan santun dan disenangi. Oleh itu lazimkan mengucap “maaf’, “tolong”, “terima kasih” dan sebagainya.

4. anggaplah setiap orang yang kita temui memiliki suatu keistimewaan yang tidak ada pada diri kita walaupun dia hanya seorang tukang sapu. Mungkin hati mereka lebih murni daripada kita yang mungkin buruk perangai. Dengan cara ini, keegoan akan dapat dikikis tidak kira semasa bersendirian mahupun di khalayak ramai.

5. jadilah seorang pendengar yang baik. Untuk memahami seseorang, kita perlu mendengar perbicaraan mereka. Sekalipun kita tidak dapat menyelesaikan permasalahan yang mereka hadapi, mendengar sudah cukup untuk mengurangkan tekanan mereka. jika dalam percakapan atau tindakan seseorang itu terdapat sesuatu yang tidak kena, elakkan mengkritik ketika itu juga. Lihat pula suasana dan moodnya. Kadang kala persahabatan yang ingin terus dikekalkan memerlukan kesabaran kita. Kita tidak boleh terus mengkritik sekalipun pandangan kita adalah benar. Memberi kritikan secara tidak langsung akan memberikan kesan yang ketara terhadap seseorang yang mudah tersinggung.

"Renung2kan...dan Selaamt Beramal" ^_^

Monday, May 3, 2010

Dapat anak buah


Mohd Zuhairi Bin Zuraime

Chumel tak? chumel kan... Nama dye seperti tertera kt atas tuh lew..Baby neh anak BestFren aku yang aku kenal ms chating kt YM dulu. Aen nama ibunya. hiks! Selamat dilahirkan pada 27 April 2010 dengan berat 2.8kg. Selamat juga kwn aku neh melahirkan baby yg sehat tubuh badan dan chumel.

Aku xdapat nak g melawat lg. Sebab bkn dekat. Nun kt Trolak sana..adeh! Picture neh pown hubby dye yg MMS kt aku Sabtu lepas. Ampeh jerk!..dah brp ari bersalin baru nak gtaw aku. Pastuh bler aku call bley plak paksa aku kejap2 tuh soh dtg umah. Kalo dekat xpela jgk.Aku pk ko dalam pantang jerk Aen weih...kalo x...da lama dah...(!@#$%^&%%#) hahaha

Aish! bler arr dpt juper Pn. Aen ngan baby dye neh? iskla... Tengok arr gambo tuh...cam taw2 jerk org nak amek gmbo dye...siap celik mata. hiks!

Nama pown dah nak cam nama bapak dye dah...hahaha...adoila! Buang kedit aku jerk pilih nama sedap2 arituh...last2 bapak dye yg buh. (xkira...aku nak wat claim) hahaha!

Papepown...kepada aen n abg ipo...Congrats yerk! Semoga dengan kehadiran Putera Sulung kamu berdua neh dpt mengharmonikan keluraga korang. Cewah! (siyes neh!) :-)

Sunday, April 25, 2010

[hati] yang kau sakiti

Pssttt...! Korang pernah sakit hati tak? Bukan Penyakit Hati tuh... :p tapi hati korang disakitkan oleh orang lain…:p Nyampah! Kalo korang pernah disakitkan hati…ataupown tengah sakit hati…ataupown hati korang tengah disakitkan…bla…bla…bla…Jum layan lagu neh…aku pown da penen dah ngan ayat aku neh…bluwek!

Get this widget Track details eSnips Social DNA


Jangan pernah katakan bahwa
Cintamu hanya untukku
Karna kini kau telah membaginya

Maafkan jika memang kini
Harus kutinggalkan dirimu
karna hatiku selalu kau lukai

Tak ada lagi yang bisa ku lakukan tanpamu
Ku hanya bisa mengatakan apa yang ku rasa

Ku menangis membayangkan
Betapa kejamnya dirimu atas diriku
Kau duakan cinta ini
Kau pergi bersamanya

Ku menangis melepaskan
Kepergian dirimu dari sisi hidupku
Harus slalu kau tahu
Aku lah hati yang telah kau sakiti

Ku menangis
Harus slalu kau tahu
Akulah hati yang telah kau sakiti

Tuesday, April 20, 2010

Singgahsana Blog Jojoe


Aku tertarik pada kecantikan blog Cik Jojoe...dah arr blog dye cantik...sweet sgt...sker tgk layout blog dye. Pastuh plak ada laks music background...lagu best plak tuh. adoila! sker3! sgt2 enjoy n ceria. Lagu yg dye ltak kt blog dye cam sesuai jerk dgn layout blog dye. hehehe (puji abes neh! bkn saje2 puji ok...siyes beb...mmg sker sgt! xcayer g arr jenjalan singgah blog dye. hiks!

Macam mana aku leh mengesan blog dye? Dye telah meninggalkan ejajak dengan meninggalkan komen kt entry aku. Blom mengenali beliau dgn lebih dekat lg. Dan jugak blom khatam membaca blog beliau. Mcm mana xkhatam...asik dgr lagu jerk kt blog dye. hahaha. Pagi2 masuk opis...aku trs singgah blog dye...semata2 nak dgr lagu. hahaha...Sebbek Automatic repeat. Dengarlew aku smpai muntah ijo...smpai lebam. Debush!

Tak cukup dengan tuh...aku sambung dengar kt rumah plak...hahahhaa! Gler fanatik abeh! Dengarkan algu kt blog Cik Jojoe neh...at least dpt gaks menceriakan ati aku yang tgh dilanda kesedihan neh...hu3!

Aku sempat gaks meninggalkan jejak kt blog Jojoe...dgn bg komen serta bertanya sapekah gerangan penyanyi yang mendendangkan lagu neh? Sebbek arr cik jojoe neh baik ati...timer kasey yerk bgtaw...hehehe...Try carik n download...tp xabeh la plak..xpe2 aku akan cuba download lg smpai berjaya...hahaha! Pasneh leh arr g karok nyanyi algu neh...wahkakakaka! :p

Kat bawah neh...aku ada letak link blog Cik Jojoe dan jugak lirik lagunyer...hehehe. LayanzZ!!!




Teman Biasa - Aiman

Berdebar saat mula bersua
Kaku menahan kata terpesona
Dan malu segala bicara jiwa
Hingga angan terlena bila jumpa

Walau sepandang mata

Siang malam berlagu cinta
Penuh indah melodi kita
Terang bulan tersenyum sama
Di hanyut asmara

Merindui selama resah
Masih wajah setiap kisah
Beterbangan rasa gelisah
Kasih percayalah


Selalu dalam hati kau menemani
Meredai sejuta mimpi
Yang telah lama membelai sepi
Menjadi memori

Suara mu menyentuh kalbu
Pada waktu tiada jemu
Hanya satu ku terus menunggu
Seandainya kau tahu
Tulus janji ku

La la la la la la la

Sang bayu menyentuh renungan
Rupanya bayangan
Mainan perasaan berpanjangan
kehadiran bagi nya cuma
Ku teman biasa
Akur menerima

Siang malam berlagu cinta
Penuh indah melodi kita
Terang bulan tersenyum sama
Di hanyut asmara

Merindui selama resah
Masih wajah setiap kisah
Beterbangan rasa gelisah
Kasih percayalah

Selalu dalam hati kau menemani
Meredai sejuta mimpi
Yang telah lama membelai sepi
Menjadi memori

Suara mu menyentuh kalbu
Pada waktu tiada jemu
Hanya satu ku terus menunggu
Seandainya kau tahu
Tulus janji Ku

Melangkah momen ke momen
Mencari penjelasan
Sudah ku temui kenyataan
Tidak mudahnya berharapan

La la la la la la

Teman biasa

Saturday, April 17, 2010

Denting

Lagu neh petikan dari Filem Ada Apa Dengan Cinta? Lagu neh salah satu lagu pebret dalam citer neh...selain lagu Tentang Seseorang, Bimbang & Hanya. Wah! Dah mcm komposer lagu plak aku neh. hehehe...sajerk jerk buh video neh kt cni...leh arr lyn jiwa tgh2 mlm buta neh dgr lagu sentimental neh...manela taw kalo ada yg xleh nak tdo...leh tdo plak...hiks! Aku pown sambil2 menaip neh pown tgh dgr lagu neh gaks...layan jerk mata aku neh...dah kuyu dah neh...hahaha...Marilah kita melayan sambil terawang2 dibuai mimpi yang indah...cewah! poyo jerk! :p



Denting yang berbunyi dari dinding kamarku
Sedarkan diriku dari lamunan pajang
Tak terasa malam kini semakin larut
Ku masih terjaga

Sayang kau dimana aku ingin bersama
Aku butuh semua untuk tepiskan rindu
Mungkinkah kau disana merasakan yang sama
Seperti diriku di malam ini

Rintik gerimis mengundang
Kekasih di malam ini
Kita menari dalam rindu yang indah

Sepi ku rasa hatiku
Saat ini oh sayangku
Jika kau disini
Aku tenang...

Friday, April 16, 2010

Jadi Mewah Tulis Blog

Korang dah baca paper METRO ari Rabu lepas? Korang sebagai penulis blog harus baca cerita kt dalam suratkhabar tuh...sbb ada cerita menarik pasal penulis blog yang dah berjaya. Ha! Bukan takat orang2 yang wat MLM jerk leh kaya taw? Tulis Blog pown leh jadi kaya taw! hiks...

Pernah dgr nama Redmummy.com? Dye neh penulis blog yg pemes. Pemes dengan tema kalernyer Merah! Citer2 dlm blog dye macam citer2 kita gaks...tp aku sker baca blog dye sbb byk info. Tapi arituh tebenti japs dr nyinggah blog dye...sbb kt opis aku neh da blok laks blog dye neh...ampeh toi! tp skang da leh tgk blk dah...hahaha...

Dapat taw psl Nuffnang neh pown dr blog dye gaks...kalo x mmg xtaw....dan dgn bantuan Pn. Sumijelly, maka terciptalah blog aku neh bersama2 dgn Nuffnang...hehehe! thanx yerk Pn. Sumi!

Korang harus baca cerita kt METRO neh..sbb ada tips2 yang bleh diikut oleh setiap penulis blog. Kat bawah neh aku ada letakkan link Harian Metro & Link Blog serta tips2 menjana pendapatan blog. Aish! Bler arr nak jd glamz cam dye neh? berangan jerk kan? pdhal skang neh penyakit malas beraja jerk...malas jerk nak menaip...hahaha! Camno den nak kayo neh!? hahaha :p

HarianMetroWebsite


Redmummy.Com


Panduan menjana pendapatan menerusi blog:

1. Individu mestilah mempunyai Internet serta komputer riba yang mudah dibawa ke mana-mana.
2. Mulakan membaca blog popular kemudian tinggalkan komen pada lima blog popular ini.
3. Kemudian untuk setiap blog yang sudah diberi komen, cari pula blog lain kemudian tinggalkan tiga komen di situ begitulah seterusnya sehingga iaa berkembang.
4. Buat template yang menceriakan dan bukan hanya mengambil template sedia ada.
5. Setiap hari pastikan anda membuat 10 catatan, setiap catatan disiarkan tiga atau empat jam. Ini bagi memastikan blog sentiasa menerima kunjungan.
6. Mendaftar dengan laman web Nuffnang untuk memastikan blog menerima iklan daripada Nuffnang.
7. Rajin serta tidak kenal erti putus asa.

Saturday, April 10, 2010

Aku Bukan Pilihan Hatimu by UnGu

layan jiwa japs...huhuhu...tgh sedey sebenarnyer...dalam dua tiga ari neh...mcm2 hal berlaku...menyapah toi arr! layan jerkla lagu Ungu neh...aku maleh nak kata ape dah...huh!

Tuesday, March 30, 2010

Award untuk anda! (Thanks Sumijelly!)

Yeah….aku dapat AWARD dari Pn. Suhaila atau lebih mesra di panggil Sumijelly


Dia bg Award neh sebab dia tengok aku da lama xupdate blog. Hahaha…xpelew…aku pown da lama xdpt award2 neh…maklum jerklew blog aku neh xpemes pown. Sapela nak bg award kan? Kan? Hahaha…penah dpt skalik jerkla dulu…thn bler ntah? Neway thanx yerk Pn. Sumijelly a.k.a opismate aku…ngeh2!

Ini lah award yang aku dapat


1. Thank & link the person that gave you the award.
Thanks Sumijelly… atas pemberian award nie..Link nya –> http://sumijelly.com/

2. Pass this award onto 15 bloggers you’ve recently discovered and think are fantastic!
Aiyak! Kena pass kt 15org la plak! Aku neh da la pemaleh nak meng”tagged” org neh…adoila! Kat sape aku nak bg award neh? Sape yang bertuah yerk? Jum2 tgk jerkla list kat bawah neh…sape yang kena! kuikuikui

1 Anna
2 CempakaAurora
3 Alongwanida
4 Cupid
5 sK8
6 Ruff
7 Pires
8 Zayed
9 CikJard
10 CikLumut
11 CikZT
12 Dina
13 Ween
14 YattPinky
15 SeeU

3. Contact said Blogs and let them know they’ve won the award
Baekla aku akan memberitahu kepada semua kawan2 aku yang sangat bertuah itu. Terpulangla kepada mereka nak post kt blog ka xmaw…aku xkesah…I ok jerk! Hik3

4. State 7 things about yourself.Well, here are 7 things about myself
7 perkara jerk? Naper xbyk? Naper tak 15 cam kat atas tuh? hahaha

1. Nama panggilan kat alam maya neh LaLa
2. Dah idop doplohlima suku.tahun..huhuhu
3. Anak sulung dari 3bradik jerk…xramai pown…hu3
4. Skang keje kt PWTC
5. Status bujang atau kata lain Belum Berkahwin (bler nak kawen pown xtaw? Hahaha
6. Seornag yang sangat sker gelak…aku pown xtaw pasaiper? hahaha
7. Kalo xkenal aku…org ckp aku sombong…tp tak…kalo dah kenal baru taw arr aku neh cmnew….korg leh jd gler sesame ngan aku…hahhaha

Sekian sahaja tagged AWARD aku tuk kali neh…Kepada nama2 yang tersenarai…silala wat yerk! Kalo xnak or dah penah buat…sila abaikan..

Nota kaki : Pada yang x di senarai, jgn kecik hati..kalo nak wat…wat jerk…xderk hall ah! J

Tuesday, March 16, 2010

Pesta Buku 2010




Pesta Buku 2010


Date: 19th-28th Mar 2010

Venue: Tun Razak Hall 1, 2, 3, 4 & Legar Putra, Tun Hussein Onn Hall


diA [Aku] & KaMu

Allop ebelibuddy! Kowang penah dgr tak lagu neh? aku da lamer cari lagu neh...baru skang neh dpt...hahaha...sbb xtaw sape nyanyi & xtaw tajuknyew...br smlm dpt lagu neh...Nadia Af6 feat Red Peanu. jum layanz!!!




Jangan ada tidak percaya
Jangan bilang kebencianmu
Hati ini selalu mengharapkan
Kau dan aku bisa bahagia

Air mata disisi Ini
Saat kamu jauh disana
Jangan ada selingkuh dusta
Kau dan aku harus setia

Engkau dan aku tidak mahu
Orang ketiga menghancurkan
Karena cinta telah lama disatukan

Kita disini hanya ada
Satu impian paling indah
Karena cinta dan asmara
Kan bertahan

Aku tak bisa menduga hatimu
Andainya bisa ku peluk bayangmu
Diantara kita tidak akan dapat mengganggu

Kita disini hanya ada
Satu impian paling indah
Karena cinta dan asmara
Kan bertahan

Engkau dan aku (engkau dan aku)
Tidak mahu (tidak mahu)
Orang ketiga menghancurkan (menghancurkan)
Karena cinta telah lama disatukan

Tuesday, March 9, 2010

Events Calendar @PWTC

Allop everybody! arineh entry aku juz nak bg info psl event yg akan berlangsung kt PWTC for this week okies...Kepada sesape yg xtaw nak kemana cuti mgu neh...jum arr g ke cni.

MATTA Fair 2010

Date: 12th-14th Mar 2010
Venue: Tun Razak Hall 1, 2, 3 & Pelantaran Putra

Fotofest 2010

Date: 12th-14th Mar 2010
Venue: Tun Dr Ismail Hall B
Wedding Expo

Wedding Expo

Date: 12th-14th Mar 2010
Venue: Tun Razak Hall 4

Tuesday, February 23, 2010

Miss u la myspace

hehehe...hari neh ttiber gatal tangan plak...da lama log in akaun myspace. dulu ms sblm ada facebook...masepes neh la yang slalo aku layan...aku mula diperkenalkan dengan masepes neh ms tahun 2005 xsilap...ada sorg kenalan aku kt YM yang kenalkan...memula dulu mmg xreti...sbb sebelom tuh lyn friendster jerk. layout kt page aku pown mmber aku yg tlg watkan...hehehe! lama2 da terror dah...tp makin lama makin xbest plak layan...bosan kot...xsilap aku...aku ada 3akaun masepes...hahaha...bkn tamak ek! aku create satu lg sbb takut adsa org hack aku...aku wat arr siap2...dan add org2 tertentu jerk...tp xaktif sgt pown...yg satu lg tuh plak...myspace music...kt cni aku letak lagu2 yg aku sker...pstuh leh letak kt page aku...hehehe!
td bler on myspace...byk ropernyer komen2 yg aku xapprove...hehhee...pstuh aku saja2 baca komen2 lama...klaka plak baca...tp tuh sumer cam kenangan jerk...hehehe..isk rindu la plak...hu3! aish...tingat zaman kegemilangan la plak...hahahaha!

nehlew myspace


neh page aku


top 12 frenlist aku


tp skang sumer da lyn fb...masepes ada org lyn agik kew ek? ermmm...ntah arr....huhuhu

Monday, February 22, 2010

Flowers of [LOVE] by Misha Omar

Get this widget Track details eSnips Social DNA


Di kala ku kesepian
Dihanyut ombak yang resah
Kau mengubati kerinduan

Di kala ku keresahan
Dihanyut malam nan gelap
Kau menerangi hidupku

Kini segalanya telah berubah
Cintamu hanya memori indah
Ku ditinggalkan kesepian
Pilu hatiku

Kembalilah kepadaku
Selamilah jiwa ini yang terluka
Ikatan kita berdua

Sayangilah diri ini
Belailah jiwa nan sepi
Kelayuan... dedaunan keguguran
Dahan-dahan nan kerapuhan
Bunga-bunga cinta... layu di pusara
Hmmm... hmmm

Di kala ku kerinduan
Dihembus angin nan pilu
Kutatapi wajah dirimu

Di kala ku keseorangan
Dihanyut asmara cinta
Kau membelai jiwaku ini

Hanya satu kupinta oh darimu
Hargailah cinta kita oh
Gelora menikam jiwa ini
Berada di hati
Deraian cinta yang suci

Dan Sebenarnya...By Yuna

Get this widget Track details eSnips Social DNA


Oh Bulan..
Enggan melayan diriku lagi
Pabila airmata membasahi pipi
Dan lagu lagu di radio seolah olah
memerli aku
Pabila kau bersama yang lain

Adakah perasaan benci ini sebenarnya cinta
Yang masih bersemadi untukmu
Dan sebenarnya ku mengharapkan di sebalik senyumanmu itu
Kau juga menyintai aku

Ku enggan berpura pura ku bahagia
Ku enggan melihat kau bersama si dia
Oh ku akui cemburu Mula menular dalam diri
Pabila kau bersama yang lain

Adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta Yang masih bersemadi untukmu
Dan sebenarya ku mengharapkan Di sebalik senyuman mu itu
Kau juga merindui aku

Pabila kau merenung matanya
Ku rebah jatuh ke bumi
Di saat kau benar-benar mahu pergi
Seperti ku bernafas dalam air

Adakah perasaaan benci ini sebenarnya cinta
Yang masih.. bersemadi untukmu
Dan sebenarya ku mengharapkan Di sebalik senyuman mu itu
Kau juga merindui aku

Oh...
Dan Sebenarnya ..
Dan Sebenarnya ..
Aku rindu ..
Dan Sebenarnya ..
Dan Sebenarnya ..
Aku tak mampu .. tanpamu..

Friday, February 12, 2010

Kata-kata yang dicari


Tergelak sesorang aku bler tgk carta neh kt nuffnang...hahaha! adoila...ntah hape2 perkataan and kata kunci ntah yg dorg cari...smpai terterjah ke blog aku. hahahaha. klakar jerk...ada yg cari baju tunang lew...tunang lew...adoila...ada ker aku tuleh kt dlm blog aku baju tunang neh? hahaha...tarian india tuh mmg ada aku taip...kah3

tp okies gaks...sekurang2nya ada gaks org melawat blog aku tanpa diundang...hahaha...cari arr perkataan yg elok sket...neh nmpak cam aku nyer blog tulis perkataan yg xbest jerk...ok lapsneh aku tulis secara bersopan la...hehehe...sopanla sgt :p

Sunday, January 24, 2010

Dari Ceruk Dapur


bahan-bahan
Salamz All! Uish...da lama gler xmencoret kt sini kan? hehehe...saya ke"bz"an sgt2...pstuh plak sbnrnyer...xderk idea n topik nak dituliskan...kepala otak aku dah "krem" hu3! pe kes ntah? maybe sbb.....??? (jeng3x!)

Hari sabtu lepas aku xderk kemana2...so, dok umah jerkla...sebabkan fulus pown xmandang (taw kew tak mandang tuh ape? he3! org payrock taw lew...keh3!) jdnyer aku menunaikan hasrat aku yg da lama terkubur tuk memasuki ruang "perasapan" (dapo la) maklum jerkla...bahan2 suda lm dibeli...tp xjgk msk2...hahhaa! mn tak nyer...dah ttiap mgu asik kuo jerk...xberkesempatan nak mencuba resipi baru yg diberi oleh opismate aku neh...

Nama resipi neh Olio Aglio...ha? pelik? hahaha! mmg nama pelik...tp best! jgn korang slh sebut laks...no3 air liur yerk! bluwek! :p Neh resipi or makanan org Itali...wah! dah jd org itali da aku neh...wahkakakakakah! kalo kawen dgn org itali neh kira da pas da neh...kah3! pasan toi! :p

Arituh opismate aku masak...then bwk ke opis...dye bg rasa...mmg sedap! pstuh dye bg arr resipi kt aku...da lm dah dye bg...br la neh berkesempatan mencubanya...tak susah pown watnyer...senang2! cuma korg kene cari bahan2nyer la...tuh jerk! ihiks!

Lupa laks...Olio Aglio neh resipi spagheti taw! he3! Bahan asas dan wajib ialah Minyak Virgin Olive dengan serbuk Origano. tuh mmg bhn wajib msti ada...kalo x xjdla Olio Aglio neh...hik3! Nak resipi? nnt eden post entry len na....tunggu!!!

inilah hasilnyer

Thursday, January 7, 2010

BATIK



Assalamualaikum kengkawan! Arineh aku nak wat promosi sket...Korang yg keje Kerajaan a.k.a Govermentmesti tengah mencari2 pakaian batik kan tuk dipakai pada hari setiap Khamis. So, kt cni aku juz nak bg link blog mmber aku...arituh dye nak bg kt aku kain tuh...maybe sbb kitorg dok jauh...susah nak juper...so, xbg2 arr smpai skang...sebbek arr dye ada wat blog neh...So, korang leh tgk sendirila ek! kt link neh >>> >>> KoleksiBatikAmelia