Wednesday, July 25, 2012

Aku mahukan kamu sebagai sebahagian daripada iman ku, bukan sebagai pembantu rumah



I want you to be half of my deen, not my maid


Seorang lelaki Muslim melamar seorang gadis Muslimah (dengan kehadiran walinya.)

Gadis Muslimah: "Saya??? Bagaimana jika saya tidak tahu menjahit, atau memasak atau menggosok pakaian....Bagaimana saya hendak bernikah dengan awak....?"

Lelaki Muslim: "Adakah awak tahu bagaimana mengerjakan solat? Adakah awak menyembah Allah semata-mata tanpa menyekutukan-Nya dengan sesiapapun? Adakah awak memakai hijab? Adakah awak takut kepada Allah?

Gadis Muslimah: "Ya, saya mengerjakan solat setiap hari. Saya memakai hijab. Saya mencintai Allah dan tiada sesiapa yang lain. Saya memberi sedekah setiap kali saya berkemampuan dan yang paling saya takuti ialah Allah Subhana wa taa'ala."

Lelaki Muslim: *tersenyum* "Itu sudah memadai bagi saya. Saya mahukan awak untuk memenuhi sebahagian daripada iman saya, bukan sebagai pembantu rumah...."


“Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Not from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him”

0 comments:

Post a Comment

Jemput Komen.. jangan malu-malu yek!