Monday, March 4, 2013

REVIEW: Husin, Mon & Jin Pakai Toncit [vs] Rosk oO..!

Salam semua..!

Dah tengok filem2 terbaru arahan Mamat Khalid?  Semestinya aku dah tengok sebab aku memang suka tengok citer-citer dari arahan beliau hokey! Hik3. Bukan sebab orang payrock…tp, sebab lawak. Tp, bagi yang faham bahasa atau loghat perak memang akan rasa best dan lawak arr…bg yg xberapa nak faham dan jugak tak faham langsung memang rasa tak best dan tak lawak. Kalo mike nak nengok citer2 mamat Khalid neh ajak teman…teman bleh jadi tukang translate perkataan2 yang mike tak faham. Tp, kena banjer teman ler yerk..hahaha :p


Seperti yang semua tahu jugak, kedua2 filem neh adalah sambungan kepada yang pertama. Husin, Mon & Jin Pakai Toncit (Hantu Kak Limah 2) adalah sambungan dari Hantu Kak Limah Balik Rumah. Manakala Rock OO adalah sambungan dari filem Rock.

Seingat aku…filem pertama Mamat Khalid yang aku tengok adalah ROCK. Masa tuh tengok kat KLCC dgn adik2 aku. Rata2 citer2 arahan beliau neh semuanya aku tengok wayang…kecuali Kala Malam Bulan Mengambang. Aku pown xtaw pasaiper aku xtengok kat wayang ntah? Haha… Tp, yg pastinya…HKLBR, 3 kali aku g tgk wayang. Haha… HMJPT setakat neh 2 kali aku g tengok kat wayang. Haha… Ini adalah disebabkan kesengalan yang melanda akibat boring…gitulah jadiknya. Layankan ajerkkkk…!! Disebabkan itu jugak, sampai dah hafal dialog2 pelakon2 dalam citer2 si “ABANG” Mamat Khalid neh…haha




SINOPSIS
Beberapa tahun selepas kejadian "Hantu Kak Limah" Husin telah bangkrap akibat ditipu skim cepat kaya telah kembali semula ke Kampung Pisang. Di Kampung Pisang, Husin berjumpa semula dengan geng-geng yang lamanya dan juga Mon, wanita yang mula-mula mengisi taman hatinya semasa Kampung Pisang di landa Zombi dan penyebab kepadanya hendak berjaya walaupun tidak mempunyai SPM. Namun beberapa hari selepas itu Kampung Pisang telah dilanda sesuatu perkara yang aneh. Nampaknya sejarah misteri seratus tahun dulu berulang kembali. Kejadian kehilangan lelaki-lelaki teruna di Kampung Pisang kembali menghantui. Dalam kekecohan itu, Kak Limah yang sudah pulih sepenuhnya sibuk merancang rombongan ke Singapura dan menawarkan Husin menjadi pembantunya. Namun begitu, masalah menjadi semakin rumit apabila Husin sendiri telah didapati hilang dirumah oleh Usop dan kawan-kawannya. Kesan yang tinggal hanyalah bekas bungkusan Maggi dari Singapura.



DR. Samsudin  yang asik dok sebut "Watch this!"  haha...dah la sore beso...

Antara dialog2 lawak yang aku tak boleh blah…

Pak Abu a.k.a ABANG AB (Arwah Zami Ismail)
“Pada tahun 69, dalam tahun 69 tuh...lepaih tahun 68, jadi...belum sampey pada tahun 70. Jadi dalam tahun 69 tuh, 69 lah! Lepaih tahun 68. Jadi...sebelum tahun 70. Jadi 70 tuh pulak, belum jadi 71.” Hahaha…cam ampeh jerk…yg mendengonyer tuh pown yer2 jerk cakap “oooo…oooo” setia toi mendengonyer yerk? Haha…sengal!

Lagi satu part yg dok tengok video pompuan menari dangdut tuh…hahaha xbleh blah dialog neh “bionyer ler…budak2” sambil mata terbeliak dok tgk tv. hahaha…mengong!
“hello, is it me u looking for?” hahaha…tengah seram2 tetiber nak nyanyi lagu Lionel Richie…adoila…

Husin (Awie)
“kalo orang ingat, teman garang” haha…padahal dok menjerit masa pelepah nyor jatuh…garangla sgtnyer punnnn..

Satu lagi dialog awie… “sedap mon masak…rasa kerang” hahaha…nak termuntah aku tengok…eeeeuuuwww~

Usop Wilcha (SHY8)
“kan dany kan? Kan?” hahaha…adoila…tak boleh berenggang langsung did any rakan pembonceng moto OKU si Usop Wilcha neh…dah arr dialog pown xderk…hahaha

“oh sayang…awoklah jejaka idaman. Awoklah yang paling menanti menyayangi. Seperti embun pagi dinihari, awokla rela dibasahi, kita bako!” nyanyi lagu raja ema sambil berkubang dalam ayor sungai…hahaha…kesengalan!

Pembantu Hospital
Dia neh plak dari yg 1st sampaila yang 2nd neh…xabeh2
“balerrr semua neh…balerrr….! Saya nak pergi bank lagi neh. Seminar peringkat kebangsaan” hahaha…kesengalan toi dah arr pakai baju I love Betong. Wahkakaka…

Ada lagi tulisan2 belakang tabir dan dialog lain…
“disini ada wai fai”
“kerelaanku dalam keterpaksaan”
“malam ini aku telah dinodai”
“jkkkkkkkkkkkkk dan K!”
“sabo je la”
Haha…ada banyak lagi….bagi yang tak tengok lagi…nanti beli DVD yerk…xpown tunggu kuar kat Astro First…hik3






SINOPSIS
Amy Mat Piah (Que Haidar) yang memegang kepada prinsip ‘pantang anak petani moden mengaku kalah’ berhajat untuk menyatukan kembali kumpulan yang pernah menjadi kegilaan ramai, Rimba Bara dan dia berjaya memujuk Jijo (Khir Rahman), Slash Haji Tapah (Pekin Ibrahim) dan Mi Black (Azmi Black). Pelbagai rintangan yang harus dihadapi mereka apabila mereka mengambil langkah besar untuk ke kotaraya Kuala Lumpur demi memartabatkan kembali kumpulan Rimba Bara.



AMY MAT PIAH...hahaha...awatlah buwok nau muka si Que Haidar neh...hahhaa
tapi aku sker tengok dye...sbb chumel
"pantang anak petani moden mengaku kalah!" 
hahaha

Citer Rock oO neh...baru sekali jerk tengok...so, tak berapa nak hafal sangat dialog2nya...yang aku ingat semestinya "an...an...an...?" si Jijo Alfonso Pereira Abdullah arr sker sangat sebut. (haha...nama tak bleh blah!)

Dan satu lagi babak yang aku tak boleh blah dan tak tahan dok gelak masa scene pemain bass dok sakan main muzik tetiber kaki kena gout. hahaha...kenaperla mamat khalid neh wat citer camneh...saket pewot aku dok gelak. 

dan satu lagi..masa babak si Pekin  (Slash a.k.a Sulaiman) dok nanges dalam bas berlatarbelakangkan lagu Suci Dalam Debu sambil tengok gambar awek yg asik pakai baju kurung sama lepas tinggalkannya. haha...lawak!

Erm...takat tuh jerkla yang aku ingat...Nanti korang tengok sendirila ek...still ada lg kt panggung...sebab baru agik kuar kan...eheh! 

Apa yang boleh aku komen kat sini adalah citer2 Mamat Khalid neh bermotif dan lawak. Tp, macam biasalah...bila dah yang kedua neh...cam kureng sketla kan dari yg pertama  toi x? Tp, okla kan...dan sebenanrnya aku nak tgk lagi citer RockOO neh lg utk kesekelian kalinya...haha...tp, xtaw lg bler...sebab minggu neh bz...huk2. Ada kesempatan tengok lagi..hehe... Erm...pekater wat Man Laksa 2 plak...hahaha...mn ler taw kot2 lg berjaya...eheh. Memandai jerk aku neh kan...Okiesla...the end of story for today...chiow!


Geng Kaki Tonton...hik3


0 comments:

Post a Comment

Jemput Komen.. jangan malu-malu yek!