Sunday, August 4, 2013

RESEPI : Trifle

Salam semua...

Lagi beberapa hari dah nak raya kan? Dah siap semua persiapan ker? Dah fikir nak masak apa untuk menu hari raya nanti? Hehe… Actually, awal2 poser arituh aku dah dapat resepi baru untuk dicuba. InsyaALLAH raya nanti aku nak wat. Apa dia? Nanti arr aku kongsikan ek…tunggu aku cuba wat dulu ek…dan tunggu hasilnya Berjaya or x yerk…hik3.

Okiesla arineh, diatas sebab ada permintaan untuk aku kongsikan resepi membuat tirfle neh...akan aku kongsikanlah jugak yerk…walaupown aku rasa ada yang dah reti buat dan dah penah buat. Tapi, akan aku kongsikan jugak…sebab resepi neh pown aku dapat dari kazen aku beberapa tahun lepas. Memula ingatkan susah…rupa2nya senang jerk…hehe…thanks a lot kerana telah mengajar aku secara lisan jerk aku dah bleh buat terus siap ada orang amek tempahan lagik tuh. Pergghhh…dasat tak? Hokey, maaf terbangga diri sekejap. Hik3

Jum baca satu persatu resepinya yerk kat bawah neh…


Resepi Trifle


Bahan2:-

Kek Swiss Roll 1 – 2 gulung (nak guna kek lain pown bleh…tp, aku sker guna swiss roll sbb lebih lembut)
1 kotak susu segar (nak guna susu cair pown bleh, tp aku guna susu segar dutch lady or goodday)
1 – 2 tin buah cocktail (nak guna buah2an segar pown bleh, no problem)
2 senduk tepung custard
1 – 2 paket agar2/jeli brand nona or apa2 brand arr…asalkan jeli. Perisa apa2pown bleh ikut citarasa masing2.


Cara2 membuatnya:-

Lapisan 1
Potong or hiris swiss roll dalam 1 cm camtuh kemudian susun dalam bekas.

Lapisan 2
Masakkan tepung custard dengan susu segar dan kacau sehingga dah nak pekat dan bertukar warna kekuningan. Dah agak2 masak dan dah nak pekat tuh jirus atas kek yang disusun tadi. Biarkan sejuk seketika.

Lapisan 3.
Susun buah2an cocktail or buah2an segar yang telah dipotong kecil/dadu atas lapisan 2 tadi.

Lapisan 4
Masak agar2 nona ikut cara2 kat kotak agar2 tersebut tanpa menambah gula yerk. Sebab memang jeli tuh dah manis. Kacau sampai dah nak pekat dan jirus atas buah2an tadi.

Biarkan ia sejuk terlebih dahulu dan masuk dalam peti sejuk. Dan dah boleh dimakan. Sedap dimakan sejuk2 taw. 


Tapi, arituh aku gediks2 tambah bahan2 lain kat dalam trifle neh…so, kira byk lapisan arr… Trifle neh korang leh ubah ikut citarasa korang. Ada yang makan dengan jirus susu cair kat atasnya pown ada. Ikut arr pada kreativiti masing2 yerk. Hik3…


neh trifle yang aku wat baru2 neh sempena jamuan menyambut puasa kat opis aku
neh la dye Dessert Teduhan Kasih...Trifle Eiffel I'm in Love
hahaha...wahhh gitu!


.So, apa tunggu lagi? Jangan lupa try yerk. Selamat mencuba...!!!

0 comments:

Post a Comment

Jemput Komen.. jangan malu-malu yek!