Saturday, August 29, 2015

Jual Shawl la pulak!

Assalamualaikum semua...!!

Hye olls! Entri arineh bukan nak jual barang taw...juz nak berkongsi cerita jerk...pengalaman seronok berniaga. hehe. 

Before neh ramai yg tahu aku juz jual produk kecantikan jerk kan...tuh sampai sekarang pown masih berjalan lagi wpown aku dah lama xhapdet  sbb skang neh bz. huhu Tp, regular customer sentiasa carik aku kalo dorg nak order apa2 barang.

Sebelum kahwin arituh dlm thn lps arr...aku sempat arr carik duit banjer lebih sket dgn jual wideshawl. Sebelum neh aku ada jugak jual tudung...tudung sarung, syria, ala2 fareeda hoody, selendang mawar halfmoon n mcm2 lg. juz tolong kazen aku jual. Then, benti seketika dan sambung jual wide shawl plak...tp stok semua aku amek n pilih sndirik. Kira bergerak sndiri arr...xtolong sesiapapown. 

Bila nak amek stok, konpem2 arr kena kuarkan modal sendirik kan... So, aku kena arr berani amek stok dgn byk. Yerkla...risau gak kan kang amek2 byk2 xterjual xlaku xderk org amek...rugi plak kan? So, aku tawakal jerkla...Dalam hati aku ckp, kalo xderk sape amek...aku pakai sndirik jerkla...hehe.

Alhamdulillah...kali pertama amek stok, abeh terjual kesemua wideshawl aku. Tak sampai pown sehari. Ada yang borong smpai sepuluhhelai. Tak sangka betul!

Lepas tuh...ada permintaan lagi suruh aku amek stok lagi. Aku amek lagik...dan alhamdulillah semuanya abeh terjual. Oh ya...aku jual tak mahal mcm org jual kat luar sana. Selalu harga pasaran aku tgk org jual RM15 sehelai paling murah. Dan kalau jual online org jual RM20-RM25 xtermasuk postage. Aku hanya jual RM12 jerk. Tak amek untong byk sgt pown... Tp, kira untong jgkla wpown aku jual murah. Alhamdulillah rezeki aku kan. 

Aku jual sampai aku rasa aku xnak jual dah.hehe. Ada yg mntak suruh aku amek stok lagi. Tp, aku rasa skang neh da jarang kot org pakai wideshawl.. Yerkla...org xnak pakai benda yg sama jerk kan spjg masa. So aku stop dulu. Kalau ada rezeki balik...ada stok baru aku jual ler balik eh...hehe..inshaALLAH...









neh la dye antara corak2 dan warna2 wideshawl yg pernah aku jual dulu. Habis terjual.  Alhamdulillah...!

Aku berminat jual wideshawl neh sebab aku sker tgk corak2nya...sebab cantik. Tp, ramai yg xberapa reti pakai wideshawl sbnrnyer...sebab wideshawl neh kan bidang besar kan. Sbnrnyer ada mcm2 cara nak pakai wideshawl neh. Tp cara paling mudah juz lipat 2 jerk. tuh paling senang. Lg 1, aku sker pakai wideshawl neh sbb dye besar n bleh tutup dada. haaa..tuh yang penting sbnrnyer. hehe



adik aku arr jadik mangsa jadi model tutorial wideshawl aku..hehe




Skang neh tgh fesen halfmoon  dgn long chiffonshawl. Skang neh dah stop jual wideshawl dan dalam proses wat shawl sendiri untuk pakai sendiri plak. Antara sebab yg membuatkan aku nak wat shawl sndiri neh..sbb aku nak carik kepuasan sendiri. Sebab kekadang beli kat luar meterialnya xbagus pastuh harga mahal plak. So  try wat shawl sendiri n pakai sendiri. Kalau ada permintaan yang nak beli, inshaALLAH aku cuba pertimbangkan. hehe
Ape2pown, dunia bisnes neh ada pasang surut.. Tak semestinya sentiasa untung jerk kan....Kena pandai main taktik berniaga. Bukan taktik kotor taw. tuh xbaik hokey! Tak berkat nnt. 



Thursday, August 27, 2015

13 Adab Suami Terhadap Isteri Dalam Rumah Tangga

Assalamualaikum semua...

Salam Jumaat...Penghulu segala hari. Tadi terbaca satu entri dari kawan aku. Tertarik dengan tajuk entri beliau abeh pown baca dan berminat utk copy n share kat blog sendiri. Juz untuk peringatan diri sendiri dan utk semua jugak. Jum sama2 kita baca adab2 suami pada isteri dan juga adab2 isteri pada suami. Lepas neh jum praktikkan yerk. :)


13 ADAB SUAMI TERHADAP ISTERI 

1. Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya dan paling ramah terhadap isterinya/keluarganya. Justeru hendaklah suami menggauli isteri dengan akhlak yang mulia lagi terpuji


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling baik antara kamu semua adalah orang yang paling baik terhadap isterinya dan aku adalah orang yang terbaik antara kamu semua (dalam membuat kebaikan) terhadap isteriku." (Hadis Riwayat at-Tirmizi)

Rasulullah SAW bersabda lagi yang bermaksud: “Orang yang paling sempurna imannya adalah yang terbaik akhlaknya antara mereka dan yang paling baik adalah yang paling baik akhlaknya terhadap isteri-isterinya." 
(Hadis Riwayat at-Tirmizi)



2. Suami tidak boleh kikir dalam menafkahkan hartanya untuk isteri dan anaknya. Justeru hendaklah suami bersifat pemurah dalam hal perbelanjaan untuk isteri serta anak-anak


3. Suami dilarang berlaku kasar terhadap isterinya. Justeru antara adab suami hendaklah berlemah lembut dengan isteri dalam pergaulan harian


4. Suami hendaklah bersabar dalam menghadapi sikap buruk serta karenah isterinya


5. Suami hendaklah menggauli isterinya dengan cara yang baik. Dengan penuh kasih sayang, tanpa kasar dan zalim.


6. Suami hendaklah memberi makan isterinya apa yang ia makan, memberinya pakaian, tidak memukul wajahnya, tidak menghinanya dan tidak berpisah ranjang ketika tidur


7. Suami hendaklah menyediakan pembantu rumah andainya tidak mempunyai ruang dan masa untuk sama2 menguruskan kerja-kerja rumahtangga terutama bagi yang beranak ramai


8. Suami hendaklah selalu memberikan pengertian, bimbingan agama kepada isterinya dan menyuruhnya untuk selalu taat kepada Allah dan Rasul-Nya


9. Suami hendaklah mengajarkan isterinya ilmu-ilmu yang berkaitan dengan wanita (hukum-hukum haid, istihadhah dan yang berkaitan)


10. Suami hendaklah berlaku adil dan bijaksana terhadap isteri.


11. Suami tidak boleh membuka aib isteri kepada sesiapa pun dan dilarang bercerita tentang hal-hal bilik tidur


12. Apabila isteri tidak mentaati suami (durhaka kepada suami), maka suami wajib mendidiknya dan membawanya kepada ketaatan, walaupun secara paksa.


13.Jika suami hendak meninggal dunia, maka dianjurkan berwasiat terlebih dahulu kepada isterinya.





13 ADAB ISTERI TERHADAP SUAMI 


1. Semasa suami bercakap hendaklah isteri diam mendengarnya dan jangan suka menyampuk atau memotong cakapnya.

2. Bila suami marah hendaklah isteri mendiamkan diri, jangan suka menjawab. Sikap
suka menjawab, bertekak dan menegakkan kebenaran sendiri akan menambahkan lagi
kemarahan suami.
Jangan terkejut jika suami angkat kaki meninggalkan rumah berhari-hari atau tidak
mahu bertegur sapa dengan anda sebagai denda di atas kedegilan anda sebagai
isteri.
Sebaliknya, kalau suami kembali ke rumah jangan disambung atau diulang-ulangi
cerita lama. Sambutlah suami dengan senyuman kasih sayang dan bersegeralah
meminta maaf.
Jangan kita tunggu suami meminta maaf dengan isteri, jatuhlah martabat keegoannya
selaku seorang lelaki.

3. Kadang-kadang si suami sengaja suka mengusik isterinya. Bila dia menyakiti hati
isteri hendaklah banyak bersabar, jangan cepat merajuk.
Merajuk adalah sifat orang yang tidak matang dan seperti perangai keanak-anakan.
Cuba kita perhatikan perangai kanak-kanak, mereka akan cepat menjerit bila ada
sesuatu yang tidak kena tambahan pula kalau yang menegurnya itu ibunya sendiri.

4. Bila kuku, misai dan janggutnya panjang hendaklah segera dipotongkan (jika
panjang janggutnya lebih dari segenggam).

5. Jika dia berhajat sesuatu hendaklah isteri cepat bertindak. Bangun segera bila
disuruh. Jangan melengah-lengahkan kemahuannya supaya tidak mencetuskan
kemarahan atau rasa tersinggung dihatinya.
Jangan isteri buat acuh tak acuh, hatinya akan kecewa dan menandakan isteri sudah
tidak taat padanya.

6. Hendaklah memasak mengikut kesukaan suami bukannya ikut selera isteri. Kalau
suami suka makan gulai kari atau masak lemak cili api, janganlah kita masak lauk
asam pedas atau ikan goreng.
Suami akan gembira bila seleranya ditepati.

7. Apabila pakaian suami koyak atau tercabut butangnya hendaklah segera dijahit.
Jahitlah dengan secantik yang boleh supaya pakaian itu kelihatan kemas dan cantik.
Jangan dibuat sambil lewa kerana jahitan tersebut akan melambangkan peribadi isteri
samada ikhlas atau terpaksa.
Semua suami akan berasa bangga jika pakaiannya dijahit sendiri oleh jari-jemari
halus isterinya, sekurang-kurangnya dapat menampung ekonomi rumahtangga.

8. Sentiasa sediakan barang-barang keperluan di dalam poket baju dan seluar suami
iaitu sikat, celak, cermin kecil, minyak wangi dan kayu sugi.
Tidak menjadi kesalahan seandainya si suami menolak segala persediaan tersebut
tetapi sekurang-kurangnya sediakanlah minyak wangi dan kayu sugi.

9. Bila bertembung kehendak suami dan anak-anak, dahulukanlah kehendak suami,
begitu juga dengan kehendak ibu ayah.
Sekiranya suami ingin dilayan hendaklah ditaati meskipun isteri berada di dalam
keadaan letih. Melayani suami merupakan satu pahala besar keatas setiap isteri.

10. Apabila menggunakan harta suami ataupun duit yang hendak kita hadiahkan
kepada ibu bapa maka mintalah izin darinya terlebih dahulu.

Jangan beri dahulu kemudian baharu diberitahu kepadanya. Siapa tahu mungkin wang
itu amat diperlukan sedangkan isteri sewenang-wenangnya telah menghadiahkan
kepada orang lain, suami dapat pahala sedangkan isteri tidak dapat apa-apa.

Sebenarnya meminta izin itu ialah sebelum melakukan sesuatu tindakan bukannya
setelah perkara itu berlaku diberitahu. Ini silap sebenarnya tapi kes-kes seperti inilah
yang sering berlaku di kalangan para isteri.

11. Sentiasa berada di dalam keadaan bersih dan kemas ketika suami berada di rumah.

Isteri hendaklah berada di dalam keadaan berwangi-wangian supaya hatinya senang
untuk bersenda gurau dengan isterinya.

Ketahuilah bahawa bersenda gurau antara suami isteri juga merupakan salah satu
ibadah yang diredhai oleh Allah swt.

12. Air minum suami hendaklah sentiasa disiapkan jangan sampai dia minta biarpun
sekadar air masak sejuk.

Sebaik-baiknya sediakanlah minuman panas seperti kopi, teh atau susu.

Kalau boleh sediakan makanan ringan seperti kuih-muih dan biskut

Hal ini juga dapat mengelak anak-anak dari membeli makanan ringan di kedai yang
tidak mengandungi zat di samping tidak terjamin kebersihannya.

13. Hendaklah isteri sentiasa menghormati dan memuliakan keluarga suami.

Bersikap ramah-tamahlah dengan keluarganya dan bersabarlah di atas segala
tindakan mereka walaupun kita kurang menyukai.


Sumber Info